בישול – להתענג מבלי לחטוא

כולנו מכירים את המשפט הבא –  אנחנו מה שאנחנו אוכלים.

אנשים מוצאים עצמם מקדישים זמן רב במחשבה הנוגעת לתזונתם בעיקר בזמנים בהם מעוניינים לרדת במשקל, מגלים אלרגיה או כאשר בריאותם נפגעת.

עם זאת, קיימת תודעה נמוכה לכך שקיימת חשיבות ממשית לסגנון תזונתנו גם לאורך השגרה.

הרי ששמירה על תזונה טובה באופן עקבי מאפשרת להימנע מלכתחילה מהגעה לאותם המצבים.

 

מסעדות- האמת אותה אנחנו מדחיקים

אין זה סוד כי בשנים האחרונות חלה עלייה מצד האוכלוסייה בנוגע לכמות האוכל שמזמינים ממסעדות. נבחין כי גם אנשים אשר מוצאים עצמם מקפידים על תזונתם חושבים כי אילו יזמינו אוכל בריא כמו סלט או מנות שאינן עתירות שומן או פחמימות יצלחו במימוש מטרתם.

עם זאת, ברור שהנחתם זו מוטעית. כאשר מזמינים מנות מוכנות ממסעדות אין כל שליטה על כמות הרטבים אותה מוסיפים למנה אין כל מודעות לקלוריות של כל רכיב קטן ממנו מורכבת המנה או אף מה איכות הרכיבים הללו. התוצאה הסופית הינה כי בעוד שאנשים מוצאים עצמם נוברים בתפריט תוך תקווה למצוא מנה שלא תסב להם רגשות אשמה, המציאות היא שסביר כי המנה ״עלתה״ להם קלוריות רבות.

 

קסמו של הבישול הביתי

אז אתם בטח שואלים את עצמך מה כן ניתן לעשות בכדי לשמור על בריאותנו, אילו הרגלים עלינו לפתח בכדי לשמור על תזונה טובה. אז כנראה שרובנו שמענו בעבר כי בישול ביתי ככלל ובישול ביתי בריא בפרט הם המתכון להצלחה בתחום חיינו זה.

גוף האדם זקוק לאוכל המורכב ממספר מרכיבים כמו פחמימות, דגנים שומנים, מלחים, סוכרים ועוד. זאת תוך שהכמויות אותם אנו צורכים מכל מרכיב הינן מאוזנות ומותאמות למטרתנו, אם זו שמירה על משקל תקין או אף הורדת משקל.

כך, בעזרת בישול ביתי אנו יכולים לוודא כי אנו צורכים את הכמויות המתאימות למטרותינו אלו.

בהמשך לכך, על ידי בישול בכותלי הבית מתאפשר לנו להפריך את ההנחה כי אוכל בריא הוא לא טעים. הבישול הביתי מאפשר לנו למצוא תחליפים מזינים ומופחתים קלוריות לכל אותם הדברים המזיקים אותם אנו מכניסים לגוף מבלי לשים לב.

בעוד שניתן להמשיך ולהלל את הבישול הביתי רצוי כי נעבור לדבר על פרקטיקה, כיצד ניתן להתחיל לפתח הרגלי בישול ביתי שיאפשרו לנו לישון בלילה ללא רגשות אשמה.

 

הרגלי בישול ביתי שיאפשרו לנו לישון בלילה ללא רגשות אשמה

מרכיבי הבישול שיעשו לגופנו פלאים

אחד הדברים אשר משפיעים על יכולתנו לשלוט על משקל גופינו הינו היכולת להקטין את החשק ואת הרעב. בכדי לעשות כך חשוב כי בישולנו יכלול מרכיבים שיספקו לנו תחושת מלאות ושובע לאורך זמן. כך לדוגמא רצוי לכלול בבישולנו מרכיבים עשירים בסיבים תזונתיים כגון חיטה מלאה, קטניות וקליפה של ירקות ופירות. בישול שיכלול מרכיבים אלו יביא לעיכוב מעברם של השומנים, הכולסטרול והסוכרים אל תוך הדם. כך גם, בישול זה אף יביא לספיגת המזון בצורה איטית יותר כך שתיווצר תחושת סובה לזמן ארוך יותר.

 

דוגמא נוספת הינה מרכיבים המכילים כמויות גדולות של מים כמו ירקות ופירות. זאת היות ואלו מגדילים את נפח המזון בקיבה ומסייעים ליצירת תחושת מלאות

גם הכללת מרכיבים עשירים בחלבון כמו דג בשר וקטניות השפעה חיובית על גופינו. הרי שחלבונים נחשבים לאחד מאבות המזון אשר יוצרים אצלנו את תחושת השובע הגדולה ביותר.

 

שיטות בישול המסייעות בשמירה על המשקל

לשיטות הבישול בהם אנו נוקטים השפעה ניכרת על תזונה שתביא אותנו לתוצאות בהן אנו מעוניינים. רעיון המוכר לכולנו בהקשר זה הינו כי במקום להשתמש בשיטות בישול כגון טיגון והקפצה רצוי לעבור לשיטות של צלייה אפייה ואידוי.

שיטת הצלייה לדוגמא הינה שיטת הבישול הקדומה ביותר וזו מבשלת את המזון באמצעות שימוש בחום . צלייה לא רק שמאפשרת לנו לבשל מזון בצורה מהירה אלא מוציאה מהמשווה את רכיב השמן, רכיב אשר מוכר ככזה אשר צריכתו מביאה להשמנה ולהשלכות שליליות נוספות על בריאותינו.

בעוד שהנחת המוצא הינה כי המזון העיקרי אותו נוטים לצלות הינו בשר, ניתן אף לבשל מזונות רבים נוספים בדרך זו כגון ירקות דגים עוף ותחליפי בשר למיניהם.

קיימות מספר דרכים באמצעותם ניתן לצלות מזון כמו צלייה על הפלנצה או אף שימוש במנגל.

 

שיטת הצלייה

אילו נבחר לאמץ את שיטת הצלייה במנגל אחד האמצעים הפופולריים לכך הינו הגריל גז. מה גם שמדובר באמצעי ששימושו יחסית פופולרית בכותלי ישראל היות ורבים מהאזרחים הישראלים מוצאים עצמם נפגשים עם משפחותיהם וחבריהם כשמזג האוויר בחוץ נעים בכדי לחלוק זמן איכות יחדיו אשר נקרא ״על האש״.

 

בשימוש באמצעי הגריל גז רצוי להקפיד על מספר הרגלים אשר יתרמו רבות לבריאותנו, גם אם לא במובן הקלורי. ראשית, יש לשמור על הגריל נקי. גריל גז מלוכלך מתלקח ומשאיר טעם רע על האוכל. לצד זאת רצוי להחליף את הגריל בו אנו משתמשים כל מספר שנים זאת היות וקשה לשמור לאורך זמן על העמידות והניקיון של רשתות המנגל כפי שנדרש.

שנית, יש לוודא שיש מספיק גז בבלון של הגריל גז. הרי שאף אחד לא רוצה להגיע למצב בו הוא מארח אורחים ולפתע אין ביכולתו להגיש את המזון אותו תכנן.

לצד זאת אף רצוי לתחזק את גריל הגז מבחינת ניקיונו באופן שוטף. נקיטה בצעד שכזה בכוחה להאריך את חיי הגריל. תהליך ניקוי זה כולל הן ניקוי פנימי ואין ניקוי חיצוני.

בהמשך לכך, רצוי כי נשתמש בגריל גז תוך שמירה על טמפרטורה נכונה. גם אם ביכולת של הגריל להגיע לטמפרטורות מאוד גבוהות אין זה אומר שכדאי לבשל כל סוג מזון בטמפרטורות אלו.

 

אפייה

באותו נושא