ערכם של הערכים התזונתיים

רבים תוהים לעצמם, מה בעצם החשיבות של ידיעת הערכים התזונתיים של כל מזון שאנו צורכים. זו שאלה לגיטימית כי המאמץ שנדרש כדי להשיג את המידע הוא רב. על מנת לגלות את הערכים יש צורך במחקר מעמיק במעבדה שעולה כסף רב עבור חברות המזון.

המטרה מאחורי כל המאמץ היא בעצם לעזור לצרכן לבחור איזה מזונות לצרוך ומאילו להימנע בהתאם לתזונה ואורח החיים שלו. ישנן דיאטות לדוגמא שמותאמת לאנשים חולים, או לאלו שרוצים לשנות את המראה או היכולת הגופנית.

 

תפריט מותאם למצב בריאותי

סוכרת – Diabetes Mellitus

במצב תקין האדם צורך מזון ומעכל אותו. הרכיבים נספגים לזרם הדם ומגיעים אל כל תאי הגוף על מנת לספק להם אנרגיה. כאשר הסוכרים מנסים להיכנס לתא הם זקוקים לחומר מתווך שיעזור להם לבצע זאת – אינסולין. האינסולין מיוצר בלבלב בכמות התואמת לתצרוכת הסוכר.

סוכרת היא בעצם מחלה בה מתרחשת אחד משתי בעיות –

1. פגיעה בתהליך ייצור האינסולין בלבלב.

2. תאי הגוף מפתחים עמידות בפני האינסולין ולא מתאפשרת כניסת סוכר לתאים.

לכן חשיבות התזונה של חולי סכרת היא קריטית ביותר. במידה והם צורכים סוכרים ופחמימות עליהם לדעת את הכמות המדויקת אותה צרכו על מנת להשתמש בתרופות מתאימות שיאפשרו להם לספוג את הסוכר אל תאי הגוף.

אם תרופות אלו אינן נלקחות במידה מדויקת והסוכרת אינה מאוזנת זה יכול לגרום לפגיעות קשות בטווח הארוך. דוגמא – עיוורון, טרשת עורקים, נמקים בכפות הרגליים המצריכים כריתה, פגיעה קשה בכליות עד לכדי השתלת כליות וכו'.

 

לחץ דם גבוה ואוסמולריות

אוסמולריות היא תכונה פיזיקלית שאחראית על שמירת ריכוזים של חומר המומס בתוך נוזל. מה זה בעצם אומר, וכיצד זה מתבטא בגוף האדם?

כלי הדם שבגופינו – העורקים והוורידים, כפי ששמם מרמז הם ממש מהווים כלים לדם שזורם בגוף. כאשר נוצר מצב בו כמות המומס, במקרה הספציפי שלנו נתרן (מלח שולחן), עולה מעבר למצב התקין, חל שינוי בריכוזו בדם. כלומר באופן יחסי יש בכלי הדם יותר מלח מאשר מים.

תפקיד תכונת האוסמולריות היא להחזיר את הריכוז התקין. כתוצאה מכך נשאבים מים מהגוף אל תוך כלי הדם כדי להחזיר את האיזון הרגיל.

אך בעקבות כך שנוסף מלח ונוספו מים, סך כמות הדם הכללית גדלה ונוצר לחץ הדם הגבוהה.

המשמעות של מצב זה היא שהגוף יצטרך לעבוד הרבה יותר קשה – הלב בשמירה על זרימת דם תקינה, הכליות יסננו הרבה יותר דם וכו'.

אצל אדם שלוקה במחלת לחץ דם גבוה כבר קיים המצב המסובך הזה באופן קבוע. לכן אסור לו לאכול נתרן מעבר לרמה המינימלית הנדרשת לקיומו. כמות השווה לכפית אחת בלבד המכילה 2.3 גרם (2,300 מיליגרם) נתרן. בדיקת הערכים התזונתיים עבור אדם כזה היא קריטית מאחר ונתרן נמצא כמעט בכל מוצרי המזון, בעיקר באלו המתועשים והמעובדים.

במידה והחולה מזניח את מצבו לאורך זמן עלולים להתפתח סיבוכים חמורים ומסכני חיים הכוללים –

  • מחלות לב
  • ירידה בתפקוד הכליות
  • שבץ מוחי
  • פגיעה בעיניים

 

צפדינה – Scurvy

מחלה שהייתה נפוצה מאוד בעיקר בעבר אצל מלחים שהפליגו חודשים ארוכים. מחלה שגרמה להתפרקות הרקמות של העור. כאשר הרקמה הראשונה שנפגעת היא החניכיים ומשם זה מתפשט לשאר הגוף.

במהלך אחת ההפלגות הרופא של הספינה החליט לתת לכל זוג מלחים מזון מסוג אחר בתקווה שירפאו. זוג אחד שקיבל תפוזים נרפא מהמחלה.

לאחר מאות שנים, גילו שהרכיב המרפא הינו ויטמין C.היום ידוע שמי שמעוניין למנוע את המחלה או לרפא אותה, זקוק למאכלים עשירים בוויטמין C כמו פירות וירקות טריים (לא מבושלים) לדוגמא –

  • פירות הדר
  • גמבות
  • תותים
  • אננס

 

דיאטות לשינוי מראה גופני

ספורטאים והעלאת נפח שריר

ספורטאי צורך הרבה יותר אנרגיה מאשר אדם רגיל. לשם כך הוא זקוק לתפריט מותאם שיספק לו את אותה אנרגיה בצורה הכי יעילה. תזונתו בחלקה העיקרי מורכבת מחלבונים שידועים כגורם חיוני לבניית השרירים ובלעדיהם כל עבודתו הקשה בחדר הכושר תהיה לא יעילה.

על מנת לדעת איזה מזון מכיל הכי הרבה חלבון, הוא נעזר בטבלת הערכים התזונתיים.

אפילו כאשר הוא קונה אבקת חלבון, שלכאורה אמורה להיות מתאימה לו בדיוק, הוא צריך לבדוק את טבלת הערכים. מדוע? בגלל הערך הקלורי של כל סוג אבקה. אם הוא ספורטאי של מקצועות הדורשים מסה כבדה, יבחר בהרבה קלוריות. אם הוא שייך לענפי המקצועות קלי המשקל, יבחר במעט.

 

דיאטה להעלאת או הורדת משקל הגוף

מי מאיתנו לא פצח באיזו שהיא דיאטה במהלך חייו?

רבים מנסים לשנות את מסת גופם על ידי שינוי תזונתם. ישנן הרבה דיאטות המבוססות על מדידת ערכי תזונה שונים. כאלו הדורשות צריכת יתר של חלבונים ושומנים כמו דיאטת קטו (נקראית גם פליאו), יש שמבוססות על מדידת ערך קלורי יומי וכו'.

 

ידע הוא כוח

בסופו של דבר ניתן להבין עד כמה ידיעת הערכים התזונתיים רלוונטית וחשובה לחיי היומיום של כל בני האדם.

המידע יכול להוות גורם מציל חיים עבור אלו הסובלים ממחלות כמו סוכרת, לחץ דם גבוה וצפדינה.

הוא גם יכול לעזור למי שרוצה לשנות את גזרתו בין אם להתחטב, להרזות או להשמין.

זכרו כשאתם הולכים לסופר, למכולת או לפיצוציה, בידקו את הערכים המופיעים בטבלה מאחורי אריזת המוצר. אולי גם אתם יכולים לשנות משהו בצריכה שלכם כדי לשפר את הבריאות שלכם ושל בני משפחתיכם. בכל זאת המידע כבר קיים ומוגש לכם – לפחות תנצלו אותו לטובה.

 

מדידת אוכל בסרגל

באותו נושא
כדורי ויטמינים בבקבוקונים
המדריך המלא לוויטמין C

וויטמין C קיבל מעמד של מלך בקרב הוויטמינים. מספרים עליו שהוא תורם לכל כך הרבה דברים עד לרמה שיש הטוענים שהוא מרפא כל מחלה. האם

קרא עוד »