המדריך המלא לוויטמין C

כדורי ויטמינים בבקבוקונים
Table of Contents

וויטמין C קיבל מעמד של מלך בקרב הוויטמינים. מספרים עליו שהוא תורם לכל כך הרבה דברים עד לרמה שיש הטוענים שהוא מרפא כל מחלה. האם כל השבחים מוצדקים? או הגזמה מופרכת?

ריכזנו עבורכם את כל המידע על וויטמין C שתרצו לדעת.

 

מהם בעצם וויטמינים?

וויטמינים מוגדרים כחומרי בסיס החיוניים לתא על מנת לאפשר את תפקודו התקין. ישנם כ- 13 סוגי וויטמינים. בני אדם זקוקים רק לכמות קטנה מהם. בנוסף הם נמצאים במגוון רחב של מוצרי מזון לכן לא קשה לשמור על מינון תקין שלהם בגופינו.

 

כיצד התגלה וויטמין C?

לפני המצאת המטוסים, הדרך היחידה לחצות ימים  ואוקיינוסים הייתה במסעות בספינות שנמשכו זמן רב, לעיתים חודשים ארוכים. באותה תקופה תקפה את השטים בים מחלה נפוצה הנקראת צפדינה. היא הייתה מתחילה בתסמינים של פגיעה בחניכיים ומתפשטת לדימומים ברחבי הגוף. חוקרים רבים ניסו למצוא פתרון לתופעה ללא הצלחה.

במאה ה- 18 חוקר בריטי בשם ג'יימס לינד החל לחשוב שאולי מקור הבעיה הוא בתזונה לקויה. נוסעי הספינה היו מתקיימים ממזון יבש בלבד, מאחר ושאר המזונות היו מתקלקלים במהלך זמן השיט הארוך. הוא חילק את נוסעי ספינתו לזוגות ונתן לכל זוג מזון אחר. הזוג שצרך תפוזים נרפא מהמחלה.

לינד ניסה לייצר תרופה מתפוזים מבושלים שתוכל להחזיק במהלך חודשי הנסיעה הארוכים – ללא הצלחה. הפתרון היחיד היה תפוזים בצורתם המקורית. העדיפות הייתה לתפוזים טריים במיוחד. לאחר שנים עם התפתחות הרפואה הבינו שהחומר שהכיל התפוז ותרם לריפוי היה וויטמין C.

 

וויטמין C חיוני ליצירת קולגן

וויטמין C, המכונה גם חומצה אסקורבית, הוא וויטמין החשוב לתהליך בניית רקמת קולגן. תפקיד הקולגן בגוף הוא בעצם להיות כמו אבן בנייה או דבק עבור רקמות רכות. אותה מחלת צפדינה ממנה סבלו נוסעי הספינות הייתה בסך הכל פירוק של רקמות קולגן. מחסור בקולגן אינו נחלת העבר, גם בעולם המודרני רואים את חשיבות תפקידי הוויטמין בגוף האדם. לדוגמא –

1. עור –  כאשר אדם מזדקן שכבות הקולגן של עורו נהרסות, העור נפגם ונוצרים קמטי זקנה. וויטמין C מסייע למנוע זאת.

2. כלי דם – מסייע בשמירה על הרקמות שמהן עשויים כלי דם. במידה ויש ירידה בכמויותיו עלולים להיווצר דימומים ברחבי הגוף.

3. עיניים – תורם למבנה הרשתית. אם ישנה פגיעה ברשתית העניין ישפיע באופן מידי בירידה ביכולת הראייה. בנוסף יש הטוענים שהוא מסייע במניעת קטרקט.

 

תרומתו למערכת החיסונית

הוויטמין תורם לבניית תאי דם לבנים שהם בעצם המערכת החיסונית של הגוף. בנוסף הוא מסייע במעי לספיגת ברזל, החיוני לתפקוד אותה מערכת. כאשר יש ירידה בוויטמין C מתחילה הידרדרות במצב הבריאותי. הפגיעה באה לידי ביטוי בריפוי איטי, דלקות וזיהומים.

 

נוגד חמצון – מה זה אומר?

כל הזמן מדברים על נוגדי חמצון. המושג הפך למעין טרנד של כל מיני מומחי בריאות בהמלצותיהם על מוצרי מזון. הם מספרים כמה שזה חשוב ותורם לבריאות. אך ישנו דבר שלא תמיד טורחים להסביר לקהל הצרכנים. מה זה בעצם נוגד חמצון?

בפעולת הנשימה הגוף שלנו נוטה להעלות את רמת החומציות שלו. במצב תקין ומאוזן רמת החומציות שווה ל- 7.4 בסולם PH (מדד חומציות). כאשר יש שינוי במדד זה, תאי הגוף מתחילים להיפגע. נוגדי חמצון הינם חומרים שמאזנים את החומציות ומחזירים אותה למצב תקין. וויטמין C הינו נוגד חומציות איכותי.

 

הרומן בין וויטמין C לצינון

כל חורף מחדש ממליצים להגביר את צריכת וויטמין ה- C. דבר שקל מאוד לבצע בעיקר כי זו עונת ההבשלה של התפוזים המהווים מקור עיקרי לוויטמין זה. אך אנו כאן כדי לשקף לכם את האמת בלבד לפיה לא הוכח קשר מובהק בין וויטמין C למניעת צינון. ישנם כאלה שטוענים שזה עוזר להם, אך כרגע ההמלצות הן בגדר תרופות סבתא בלבד.

 

מהיכן משיגים וויטמין C

וויטמין זה נפוץ מאוד בירקות ופירות, כל עוד הם טריים. ברגע שהם מתבשלים הוויטמין נהרס ואינו שמיש יותר. במידה ותקפידו על תזונה עשירה ומגוונת רוב הסיכויים שרמת וויטמין ה- C שלכם תהיה תקינה.

למרות שישנם מוצרים המכילים במיוחד הרבה ממנו, לדוגמא –

1. פירות – פירות הדר כדוגמת תפוזים, גויאבה, קיווי ותותים.

2. ירקות – גמבה, ברוקולי, פלפל ירוק ואדום וכרוב.

3. תוספי תזונה חיצוניים.

 

מינונים

וויטמין C הוא סוג וויטמין הנקרא "מסיס במים" כלומר הוא מאוחסן בצורה כזו שקל להפרישו מהגוף דרך השתן. בעקבות כך מאגריו בגוף מתכלים די מהר ודרושה צריכה יומיומית שלו על מנת לשמור על ערכים תקינים. העובדה המנחמת היא שהמינון התקין ממש מזערי. כמות מתאימה תהיה 200-300 מ"ג ביום. הכמות המקסימלית תהיה 2 גרם, מעבר לכך יתרחש אפקט הפוך ותהיה פגיעה במצב הבריאותי.

 

וויטמין C הוא חבר

הצלחנו להבין שוויטמין C זכה בכל השבחים מסיבה מוצדקת. תפקידיו מגוונים ורבים ונוגעים למערכות רבות בגוף. בלעדיו התפקוד התקין של הגוף לא היה מתאפשר. הוא תורם לבניית קולגן אשר קריטי לבניית העור, העיניים, כלי הדם ועוד רקמות רבות נוספות. הוא מסייע באיזון החומציות של הגוף. בנוסף תורם למערכת החיסונית בריפוי פצעים ומניעת דלקות.

המינון לו אנו זקוקים הוא קטנטן אך יש לצרוך אותו באופן יומיומי. ניתן להשיגו בפירות וירקות טריים כל עוד לא עברו בישול. כל אלו הופכים אותו לקל לצריכה. כך ניתן בקלות וללא מאמץ להנות מיתרונותיו. אז לכו תתפנקו לכם באיזה תפוז, זה בריא!

 

תפוז בשל ועסיסי

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

מפריד
מפריד
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor