המדריך לצמחוני המתחיל

רוצים להפוך לצמחונים ולא יודעים איך? נראה לכם שלצמחונים "אין מה לאכול"? חשבו שוב. ראשית, יש הרבה דברים שאפשר להכין מפחמימות כמו תפוחי אדמה ואורז, שאוכלי הבשר לא טורחים להכין כי אין להם צורך. בנוסף ישנם תבשילי ירקות מדהימים ומזינים שלא ראיתם בעולם הקרניבורים.

כשאתה מוגבל לירקות אתה מגלה איזה חומר גלם מדהים יש לך בידיים. נוסף על כל אלה יש מגוון של תחליפים טעימים שתוכלו לבחור מהם. אם חשבתם שהכל מסתכם בשניצל תירס, באנו לחדש לכם על הרעיונות הכי מגניבים לתחליפים שקיימים בשוק. 

 

אז למה בעצם צריך תחליפים?

הרי הם עשויים מירקות ולרוב גם אין להם טעם דומה. האם הם לא רק ירקות המבושלים בצורה לא רגילה שאוכלים לצד ירקות אחרים? בתכלס כן. נשמע שאין הגיון, אבל לטענת הצמחונים יש הבדל.

כאשר בוחרים לשנות את אורח החיים בצורה כזו דרסטית ולהוריד מהתפריט את הבשר, העוף והדגים לפעמים נוצר מצב בעייתי. אדם שהיה רגיל לאכול המבורגרים כל חייו, יתגעגע לנראות ולתחושה של המבורגר.

מה הכוונה? יתגעגע לקציצה בצבע החום השרוף ולפריכות. ללחמנייה העוטפת עם הירקות העשירים והרטבים המפוצצים. עבור אדם כזה לוותר כל החוויה יהיה קשה מידי וזה יכול "לשבור" אותו, כלומר לגרום לו לוותר על הצמחונות.

בעייתי עבור מי שהאידיאלים שמאחורי הצמחונות חשובים לו. אז הפתרון הוא שהוא יוותר על התוכן של הקציצה ויקבל אותה בגרסה עם טעם קצת שונה. אבל הוא עדיין יזכה לאותו מרקם קציצתי, מתפורר וטעים ולכל החוויה הקולינרית של ההמבורגר.

 

ביונד מיט

ההמבורגר הצמחוני שאומרים עליו שהכי קרוב לטעם האמיתי של בשר. חברה אמריקאית לייצור תחליפים שהתחילה לשווק את מוצריה בשנת 2013 והחל מ- 2016 כבר פרצה לשוק הבינלאומי.

מוצרי החברה מחליפים עוף, בשר בקר וחזיר (בכל זאת המוצר אינו ישראלי). עשוי מחומרים כמו חלבון אפונה, חלבון אורז, עמילן תפוחי אדמה ושמן קוקוס. החיסרון היחיד הוא כמויות הנתרן והשומן שהוא מכיל.

מומחי בריאות באוניברסיטת אייטאווה בארה"ב טוענים שכמויות החומרים הללו בתחליף זהים לאלו שמכיל בקר אמיתי. לכן אין לתפוס ממנו מוצר מרזה או בריאותי במיוחד. מצחיק שהוא כל כך דומה המבורגר אמיתי שאפילו האזהרות הבריאותיות לגבי שניהם זהות. לכן מסתמן שזהו אינו מוצר שאפשר להשתמש בו באופן יומיומי.

זה לא נשמע כל כך נורא בהתחשב בזה שהוא מוגש לרוב במסעדות. מה שהופך אותו למאנץ' הצמחוני הכי מפורסם. אז בפעם הבאה כשתצאו לבלות באיזה המבורגריה מושחתת עם חברים, גם לכם תהיה את המנה המפנקת שלכם בדיוק כמוהם.

 

חזה עוף בגריל מסויה

זה לגמרי נראה כמו חזה עוף אמיתי. אפילו סימני הצלייה זהים. הטעם שלו מזכיר את הטעם והמרקם של חזה צלוי, רק טיפה יותר מתקתק. הוא עשוי מחלבוני סויה, חלבוני חיטה ועמילן תירס. שווה כ- 99 קלוריות לחתיכת שניצל בודדה. המוצר משווק על ידי חברה טבעול בלבד לשימוש ביתי. ההכנה מתבצעת במיקרו או בתנור לפי בחירתכם, רק כמה דקות והוא מוכן!

 

שווארמה טבעונית

לא צריך לוותר על חווית השווארמיה. גם צמחונים ואפילו טבעונים יכולים להגיע לשווארמיה הטבעונית בתא. תחליף השווארמה עשוי מחומר גלם הנקרא סייטן. סטיין הינו תחליף בשר טבעי עשוי חיטה. הוא כמעט ואינו מעובד וניתן להכין אותו גם בבית באופן עצמאי. הוא טעים ויש האומרים שמזכיר את המרקם המקורי של המבורגר.

מי שמעוניין להזמין מנת שווארמה כזו יכול לבחור בצלחת או בטורטייה, המקבילה ללאפה הרגילה. היא מוגשת לצד אותם סלטים אהובים מהשווארמיות הרגילות. מי שירצה להתפנק במה כזו ישלם עליה כ- 50 ש"ח. מעט יקר יותר מהדבר האמיתי.

 

בשר מתורבת

העתיד כבר כאן. מומחים לפיתוח מזון מצאו את הדרך היחידה לצרוך בשר אמיתי ללא פגיעה בחיות. אם הסיבה שלכם לצמחונות מגיעה מהמקור של עקרון אידיאולוגי, אולי זמנכם עבר. בעתיד יצא לשוק תחליף בשר הנקרא "בשר מתורבת" שאינו נוצר מחיות אלא פותח במעבדה.

הוא נקרא מתורבת כי אף בעל חיים לא נפגע כתוצאה ממנו. מעבדה מבוקרת הצליחה לקחת תאים של חיות ולשכפל אותם. הפיתוח הגיע כבר לרמה שבה ניתן ליצור נתחים שלמים.

 

היתרונות  –

  1. מיוצר ללא פגיעה בבעלי חיים.
  2. ידידותי לסביבה – נדרשים הרבה פחות חומרי גלם בזבזנים על מנת לייצר אותו.
  3. כשרות – יחסוך הרבה בדיקות שבוחני הכשרות נאלצים לבצע. כולל השחיטה עצמה.

 

החסרונות –

  1. עלות יקרה מאוד – אחד מהעניינים היחידים שעוצרים את הפרויקט מלצאת לחנויות.
  2. בריאות – מאחר ועוד לא שווק, לא נעשו מספיק בדיקות מבחינה בריאותית. עדיין לא ידועות השפעותיו על הצרכנים.

 

לסיכום

הבנו שתפריט של צמחונים רחוק מלהיות משעמם. בנוסף לתבשילים העשירים שניתן להכין מירקות ופחמימות, ישנם גם תחליפים מגוונים. הם מעולים בעיקר למי שלא רוצה לאבד את החוויות הקולינריות שהיו לו כאוכל בשר.

השווארמה הטבעונית והמבורגרים של חברת ביונד מנסים להעניק ללקוח את חווית המסעדה הבשרית הקלאסית. בבית אפשר לגוון בשניצלים העשויים מתחליפי בשר כמו חזה עוף מסויה. בעתיד אולי אפילו נוכל לוותר על כל אלו. נעבור לצרוך בשר מתורבת, שאינו גורם יותר לפגיעה בבעלי חיים אלא מיוצר במעבדה.

 

סלט ותוספות צמחוניות

באותו נושא
רולים של כרובים ממולאים
ממולאי כרוב ברוטב עגבניות

ארוחת צהרים צמחונית בריאה ומזינה היא לרוב דבר מסובך ומורכב להכנה. הרבה פעמים אנחנו מתפשרים על איכות האוכל שלנו כי אנחנו מתעצלים. נדמה לנו שיותר

קרא עוד »