כל מה שרציתם לדעת על דיאטות פליאו, קטו והאדם הקדמון

פליאו, קטו והאדם הקדמון הינן גרסאות מעט שונות של אותה הדיאטה. לפיה בני אדם צריכים לצרוך בעיקר חלבונים ושומנים על מנת להתקיים. אנשים הנוהגים לפי אורח חיים זה ממעיטים באכילת ירקות, פירות ופחמימות באופן כללי. לעומת זאת מרבים באכילת מאכלים מן החי, העשירים בשומנים וחלבונים.

 

אז איך בנוי תפריט ממוצע?

הבשרים

התפריט כולל הרבה נתחי בשרי בקר בעלי אחוז שומן גבוה. דגים בעלי אחוז שומן גבוה כמו סלומון. מרבים באכילת טונה משימורים כיוון שזה זמין ונוח, מכיל שמן וגם בעל כל האיכויות שיש בטונה רגילה טרייה. ממעיטים יחסית בעופות כי טוענים שהם פחות טובים בגלל אחוז שומן נמוך ביחס לבשרים, אך לפעמים הם מגוונים באיזה פרגית עסיסית.

 

מוצרים מן החי

הדיאטה הזו כוללת הרבה מאוד ביצים. הן נמצאות גם בארוחות הבוקר וגם בארוחות הערב. לפעמים אפשר להגיע בדיאטה לכמות של 4 ביצים ביום. הם מעדיפים לצרוך גבינות קשות, כי הן בעלות אחוז שומן גבוה. פחות משתמשים בגבינות הנוזליות בעלות האחוז הנמוך, כמו קוטג' וגבינה לבנה.

 

מן הצומח

לרוב נמנעים מאכילת מוצרים מן הצומח. קמח לבן נחשב לגמרי טאבו. כמעט ולא אוכלים אותו. כך גם כל דבר המכיל סוכר לבן.

המחסור בצמחים יוצר מצב בעייתי. הגוף זקוק לוויטמינים ומינרליים שלא תמיד מסופקים על ידי מוצרים מן החי. בנוסף, סיבים תזונתיים שכל כך קריטיים למערכת העיכול, ניתן להשיג רק מצמחים. לכן, לפעמים מאושרות מספר חריגות. לדוגמא מנת ירקות כמה פעמים במהלך השבוע. תפוחי אדמה ואורז נחשבים לפחמימות שאפשר מידי פעם לשלב.

 

מקור הרעיון לשיטה

האדם הקדמון הברברי היה פעם בעיקר מלקט. אוכל פירות, ירקות, זרעים ועלים שהיה מוצא. לעיתים רחוקות היה אוכל בשר פגרים שהיה מוצא. עם גילוי האש האדם החל להתפתח מכל הבחינות והפך לאדם מודרני.

החל לצוד חיות בצורה שיטתית ולבשל אותן. בעיקר בקר ובהמשך גם עופות ודגים. מאחר ונקודת המפנה ההיסטורית הזו הפכה את האדם מפרמיטיבי לבעל דעת, נראה שזו השיטה העדיפה לתזונת בני אדם.

 

יתרונותיה

ערנות

תכונה ידועה של התפריט היא עירנות מוגברת. יש תחושה של אנרגיה אין סופית ורצון להיות כל הזמן בפעילות. צורך מועט מאוד לישון שמגיע בממוצע ל- 6 שעות בלילה בלבד, ללא עניין בשנת צהריים. אנשים עסוקים, לדוגמא בעלי קריירה אינטנסיבית, מחבבים את התזונה הזו כי היא מאפשרת להם לדחוס הרבה שעות עבודה בלי צורך במנוחה או בהרבה הפסקות.

זה נשמע לפעמים מצחיק כי הרי ידועה ומוכרת לכולם תחושת העייפות אחרי אכילת בשר. אך כנראה שכאשר ניזונים בעיקר מזה, כלומר לא משלבים פחמימות, האפקט מתבטל ואפילו מתהפך.

 

ירידה בתחושת הרעב

לאחר תזונה של חודש לפי התפריט הזה, רבים מדווחים על ירידה משמעותית בתחושת הרעב. גם חלה ירידה ב"אכילת שיעמום". לא ברור אם הירידה בחטיפת הנשנושים היא בגלל אותו מחסור רעב או בגלל שאי אפשר ממש לנשנש. הרי אין נשנושי בשר, אולי האופציות היחידות הן קבנוס או פרוסת פסטרמה. המחסור באפשרויות מבטל את הגירוי.

 

חסרונותיה

נסגר החור בבטן, נפתח החור בכיס

התפריט מורכב ממוצרים מאוד יקרים. תחשבו שנתח בשר ממוצע בישראל עולה 100 ש"ח לקילו. אך כאשר זאת כמות הבשר שאתם אוכלים ביומיים, זה כבר עניין משמעותי.

פחמימות לעומת זאת, הן די זולות, כיכר לחם עולה 6 ש"ח בדרך כלל. המשובחים שבלחמים יכולים להגיע ל20 ש"ח לכיכר, לא מעבר. לכן ההבדל בין המחיר של המוצרים הוא ניכר בהחלט.

 

מצריך שעות רבות במטבח

זו דיאטה נטולת נשנושים וחטיפות מהירות מהמטבח. כל מנה מצריכה בישול. בוקר, צהריים וערב. כמובן גם שבישול של בשר מצריך שעות רבות בלי קשר. תסכמו את כל הבעיות האלה ותגלו שמסתתרת מאחורי הדיאטה הזאת הרבה מאוד עבודה. לאילו מכם שפחות מתחברים למטבח ולבישולים בכללי, אנו פחות ממליצים להתחיל את זה. אלא אם כן יש לכם איזה שף פרטי בבית ואז הרווחתם.

 

האם זו הדיאטה האולטימטיבית?

דיאטת הפליאו המבוססת חלבונים ושומנים היא דיאטה מודרנית אך בהשראת ההיסטוריה. ההוגים שלה מנסים לשחזר את התזונה של האדם הקדמון בתקופת התפתחותו. מאותה תקופת זמן בה חל שינוי בהתנהגותו מפרא למתורבת.

היא כוללת אכילה מרובה של בשרים וגבינות בעלי אחוז שומן גבוה וצמצום צריכת פחמימות. היתרונות בשיטה הם אנרגיה מוגברת, חוסר צורך בשינה וירידה משמעותית בתיאבון. החסרונות הם הטרחה הרבה שכרוחה בהכנת האוכל והמחיר הגבוה של המוצרים.

בגדול זו דיאטה די מורכבת אבל בכל זאת יש אנשים שמתקיימים ממנה במשך שנים ארוכות.

 

חתיכות בשר וירקות

באותו נושא
סו ויד
מה זה סו ויד?

בישול סו ויד היא שיטה שצברה פופולריות בשנים האחרונות, בעיקר בקרב בשלנים ביתיים וחובבי אוכל. טכניקת בישול זו כוללת בישול מזון בשקית אטומה בוואקום באמבט

קרא עוד »