מה ההבדל בין סוגי הוויסקי השונים?

הצרכן הישראלי נפתח לטעמים חדשים באוכל ובאלכוהול, כך גם עם הוויסקי. המשקה עם הארומה וההיסטוריה שיש לו מעריצים רבים. אם זאת לא כל וויסקי הוא אותו דבר, לסוגים השונים, תקופת היישון ועוד גורמים יש השפעה מכרעת על הטעם והאיכות.

מהו וויסקי

הוויסקי הינו משקה אלכוהולי. הוא נחשב לאחד ממשקאות האלכוהול האהובים והמפורסמים בעולם. הוויסקי מופק מזיקוק של דגנים שונים המיוצרים העוברים תהליך של זיקוק מיוחד המפיק את נוזלי האלכוהול המצויים בתוך הדגנים. תהליך משמעותי בייצור הוויסקי הוא היישון שלו. כלומר השארתו של הנוזל בתוך חביות מיוחדות מעץ אלון לתקופות של שלוש שנים ויותר. ככל שפרק זמן היישון ארוך יותר, איכותו ומחירו של הוויסקי עולה.

ייצור הוויסקי החל בסביבות המאה החמש עשרה במדינות האי הבריטי בעיקר בסקוטלנד ואירלנד.  עד היום הן נחשבות למדינות המובילות בייצור ושיווק המשקה. המשקה נפוץ מאד באי הבריטי ובארצות הברית ונחשב כפופולארי ברחבי העולם כולו.

וויסקי

סוגי הוויסקי השונים

הוויסקי הינו משקה המיוצר בתהליך ארוך ומורכב מסוגים שונים של דגנים ושיטות ייצור שונות ממקום למקום. סוגי הוויסקי נקבעים בשילוב של מספר גורמים ובהם, סוג הדגנים, פרק זמן התהליך ואלמנטים נוספים שיש בהם להשפיע על טעמו ואיכותו של המשקה. במדינות שונות דוגמת סקוטלנד, אירלנד וקנדה ישנם חוקים ברורים לאיזה וויסקי מגיע תו איכות של וויסקי מקומי, בדומה לגבינות מסוימות בצרפת או איטליה.

אם זאת ישנם סוגים רבים ומגוונים של וויסקי המיוצרים ממגוון רב של דגנים ובמקומות שונים בעולם.

 

מה ההבדל בין הסוגים השונים?

הוויסקי המוכר כיום ניתן להשגה לכל דורש ובעיקר ב חנות אלכוהול אונליין ניתן להשיג את כל סוגי הוויסקי, כדי לדעת מה לבקש, הינה ההסבר על ההבדל בין הסוגים השונים.

  • SINGLE MALT  – משקה המיוצר מסוג אחד בלבד של דגנים, שעורה. ובנוסף מיוצר במזקקה אחת בלבד. זהו העיקרון הברזל של המונח סינגל מאלט.
  • GRAIN WHISKEY – וויסקי המיוצר עם דגנים נוספים מלבד שעורה. סוג הוויסקי הזה החל להתפתח במאה ה תשע עשרה בשל עליית מחירי השעורה.
  • BLENDED WHISKEY – וויסקי מעורבב. לאחר התפתחות הגריין וויסקי חיפשו המזקקות איך לשפר את הוויסקי שהיה באיכות ירודה מהוויסקי סינגל. לכן ערבבו וויסקי משני הסוגים, המאלט והגריין וכך נוצר הוויסקי המעורבב.
  • וויסקי אירי – וויסקי המיוצר מתערובת של 50% שעורה ו50%  דגנים אחרים. התהליך מחויב בפרק זמן מינימלי של 3 שנים ולעבור יישון בחביות אלון.
  • וויסקי סקוטי – וויסקי המיוצר על פי החוק הוויסקי ועיקרו הוא יישון של לפחות שלוש שנים על פי תהליך מוגדר ונפח האלכוהול בו חייב להיות 40%  לפחות.

 

סיכום

הוויסקי הוא כאמור אחד המשקאות האלכוהולים האהודים ביותר בעולם. הסוגים השונים נראים למתבונן מבחוץ כחסרי חשיבות, אולם למביני עניין לכל סוג ולכל פרט בייצור הוויסקי יש משמעות עליונה. לכן מומלץ להבין היטב מה אתם מחפשים שאתם באים לקנות וויסקי.

וויסקי

באותו נושא
5 פתרונות לנשירת שיער

נשירת שיער היא תופעה שכיחה המשפיעה על גברים ונשים כאחד. בין אם היא נגרמת מגנטיקה, חוסר איזון הורמונלי או גורמים חיצוניים, לנשירת שיער יכולה להיות

קרא עוד »
גישור גירושין
כיצד להתכונן לגישור גירושין

גישור גירושין הוא הליך חלופי ליישוב סכסוכים המסייע לזוגות מתגרשים להגיע להסכמות מספקות באופן הדדי מחוץ לבית המשפט. הגישור מציע גישה שיתופית ופחות טעונה ומלאת

קרא עוד »
דרך המעבדה
נעים מאד – דרך המעבדה

בעידן המודע לבריאות של ימינו, צרכנים פונים יותר ויותר לתוצרת אורגנית, ומבקשים להבטיח שהמזון שהם צורכים נקי מכימיקלים מזיקים ומיוצר תוך שימוש בשיטות חקלאות ברות

קרא עוד »
תסמינים של מחלת צליאק
מה הם התסמינים לצליאק

מחלת צליאק היא הפרעה אוטואימונית חמורה הפוגעת בכ-1% מהאוכלוסייה. זה נגרם על ידי אי סבילות לגלוטן, חלבון שנמצא בחיטה, שעורה ושיפון. כאשר אנשים עם צליאק

קרא עוד »