טבעונות זו דרך חיים

טרנד הטבעונות הולך וגובר בעולם כולו ובישראל בפרט. המדיה, העיתונות והרשתות החברתיות מאפשרות חשיפה גדולה יותר לנושא ומאפשר את העלאת המודעות לסגנון החיים הטבעוני.

טבעונות היא בעצם סגנון חיים שמתחשב בסביבה, שומר על בעלי החיים ועל כדור הארץ. יש לה אספקטים מגוונים שנוגעים לעניינים יומיומיים. החל מתזונה ועד ללבוש ומוצרי טיפוח. מי שמנסה לנהל אורח חיים טבעוני בוחר לעצמו את הקריטריונים שיקיים.

 

טבעונות מכל הכיוונים

ישנם מספר אספקטים שנפוצים במיוחד בעולם הטבעוני. מעין קווים מנחים שרוב הטבעונים עוקבים אחריהם. יש כאלו המגדילים ומחמירים ויש שמקלים, אך נחלת הכלל די דומה.

 

מזון

כל מזון שמגיע ממקור חי אינו נכלל בתפריט הטבעוני. בין אם מדובר ביצור החי עצמו או מתוצריו. ללא בשר בקר, עוף ודגים. ללא תוצריהם הכוללים מוצרי חלב, ביצי עופות וביצי דגים. אפילו הדבש נחשב בעייתי.

ישנה שאלה שתמיד מרחפת שתוהה האם יש להוציא מהתפריט גם שמרים, שכן שמרים הינם יצורים חיים. האם הפקטור שהם נטולי רגש ושכל מאפשר את אכילתם, או שאינו משנה כלל?

פעם הבאה שתרצו לשאול טבעוני אם הוא אוכל מזון מסוים פשוט תחשבו מה מקור האוכל. אם הוא קשור בצורה מסוימת לבעל חיים, תוכלו כבר לענות לעצמכם.

 

לבוש מותאם

גם ללבוש יש הגבלות. כשחושבים על כל העניין, לבעלי חיים יש חלק בלתי מבוטל בתעשיית הביגוד. מוצרים רבים מכילים בתוכם רכיבים מן החי. בתעשיית האופנה יש שימוש נרחב בצמר, פרוות ועורות. פריטים אותם מכינים מגוונים – נעליים, תיקים, כובעים, צעיפים, מעילים, חולצות ומכנסיים.

בגדול כל פריט שתחשבו עליו, יש מפעל שמייצר אותו בעזרת מרכיבים מן החי. חברת הנעליים המפורסמת "UGG" משתמשת לדוגמא בפרוות קנגורו ושועלים לייצור מגפיים. חברת היוקרה הרמס מייצרת את קו התיקים המפורסם "BIRKIN" מעורות של נחש, קרוקודיל וחיות נוספות.

כל אלו נחשבים סוג של טאבו בעולם הטבעוני. כלומר אם לא אוכלים את החיות, למה כן ללבוש אותם? בעיקר בעולם שיש בו כל כך הרבה תחליפים סינתטיים איכותיים. הבדים המודרניים עושים את אותה עבודה, אפילו במחיר מופחת ברמה מצחיקה.

 

מוצרי קוסמטיקה וסמל הארנב

מכאן מגיע הביטוי "שפן ניסיונות". רוב מוצרי הקוסמטיקה בעבר היו נבדקים על חיות. הנפוצים ביותר היו השפנים. אותם בעלי חיים מגודלים בתנאיי מעבדה גרועים ועוברים ממש התעללות.

היו מורחים על עורם או נותנים להם לבלוע חומרים כימיים וכך בודקים את השפעת התכשירים הקוסמטיים. הם היו סובלים מכוויות, פציעות חמורות, הרעלות משאיפה או בליעה. כל אלו לעיתים גורמים למוות.

על מנת לא לתמוך בתעשיית הניסויים, הומצא סמל הארנב. סמל זה מוטבע על גב אריזות מוצרי קוסמטיקה כדי לסמן שלא נבדקו על בעלי חיים לפני שהוצאו לשוק. איפור, קרמים, בשמים וכו'. כולם חייבים להיות מסומנים על מנת להיכנס לסל הקנייה של טבעונים.

 

למה אנשים בוחרים באורח חיים זה?

טעמי מצפון

טבעונים אינם מעוניינים לקחת באופן אישי חלק בפגיעה באותם בעלי חיים. בנוסף הם סוג של "מצביעים ברגליים". הם מאמינים שככל שפחות אנשים יצרכו מוצרים מן החי כך התעשייה תהפוך לפחות רווחית והיקפיה ירדו משמעותית. כך תרד גם הפגיעה בחיות.

 

אורח חיים בריא יותר

יש הטוענים שהדיאטה הטבעונית היא הדיאטה הכי מתאימה לאדם. היא מתבססת על טענה שהאדם במקור היה מלקט ולא צייד. הוא היה ניזון מפירות, ירקות, פטריות ועשבים שמצא. רק לאחר מכן עם התפתחות האש וכלי הציד האדם הוסיף לתפריטו את הבשר והמוצרים מן החי.

 

פגיעה סביבתית

המודרניזציה וקידום הרפואה הגדילו את אוכלוסיית העולם בצורה משמעותית. בעיה שדורשת את הגדלת היצע המזון שלא בנוי באופן טבעי לתפוקה כה גדולה. משמע הדבר הוא שיש הרבעה מוגזמת של חיות משק.

הגדילה באוכלוסיית חיות המשק מאוד בזבזנית במים ובמזון. פליטת הגזים שלהם פוגעת באוויר ובשכבת האוזון. בנוסף צורת הגידול שלהם שונתה בשנים האחרונות מגידול טבעי במרעה לגידול תעשייתי.

הן אינן ניזונות יותר מעשבים במרעה אלא מאוכל שמובא עד לרפתות. זה אולי ישמע מצחיק אבל תפקידן כ"מכסחות דשא טבעיות" סייע במניעת שריפות. הן היו ניזונות מעשבייה יבשה במשטחים פתוחים ונטושים וכך מונעות שריפות הנוצרות מהידלקות שדות פרא.

 

אתגר 22 הימים

אתגר דיאטטי קצר שהומצא בארה"ב. במהלכו אנשים המתעניינים בטבעונות יכולים להתנסות באורח החיים הזה לתקופה קצרה ומוגדרת מראש. בסופה יוכלו להגיד האם היא מתאימה להם להמשך החיים או שזו הייתה אפיזודה נחמדה אך חולפת.

אומרים שהימים הראשונים של האתגר הכי קשים אבל לאחר מכן זה הופך להיות קל וטבעי. האתגר הומצא על מנת לאפשר לאנשים לעבור את הימים הראשונים הללו בלי לחשוב שככה ירגישו לכל החיים. אלא לתת להם תחושה שזה ניסוי קצר שתעזור להם לעבור את המחסום ולהתרגל לתזונה.

 

האם אתם גם הייתם בוחרים בטבעונות?

להטיל על עצמך אורח חיים כל כך טוטאלי זו לא החלטה פשוטה כלל. טבעונות נוגעת כמעט בכל האספקטים של החיים – החל ממזון ועד לפרטי לבוש ומוצרי קוסמטיקה. יש לבדוק את הרקע של כל מוצר שצורכים.

המאמינים בשיטה טוענים שיש לטרחה הצדקות מרובות. יש את האספקט המצפוני, כלומר דאגה ואמפתיה לבעלי חיים. יש את הפן הבריאותי שנתפס כטבעי ובריא יותר – תזונה שדומה לאדם הקדמון. בנוסף יש ניסיון לשמור על הסביבה ולצמצם צריכה בזבזנית שפוגעת בסביבה.

אם השיטה נשמעת לכם מעניינת אבל אתם מפחדים להתחייב אליה, המציאו בדיוק עבורכם את אתגר 22 הימים. בו תוכלו לנסות ל- 3 שבועות את החיים הטבעוניים בלי להרגיש רגשות אשם בסוף אם לא תצליחו.

 

שיפודי ירקות טבעוניים

באותו נושא
חלה מתוקה וגדולה
מתכון טבעוני לשבת

הארוחה הכי טובה בשבוע היא הארוחה של שבת בבוקר. אין כמו לקום ליום חופש אחרי שבוע קשה וארוך ולהתפנק עם אוכל משובח בשביל לשמח את

קרא עוד »