השליחים הם חלוצי הקורונה

אי שם בחודש מרץ של 2020 הופיע נגיף הקורונה בישראל ומאז שיבש את חיינו. סגר הוטל וכל האזרחים נתקעו סגורים בביתם. גם מי שיכל לצאת באישור חשש לעשות זאת כיוון שחרדת ההידבקות הייתה גדולה.

האזרחים נותרו ללא מוצרי צריכה בסיסיים והחנויות נותרו סגורות וללא רווחים. שליחים היו הפתרון לכל הבעיות. הם החלו לקשר בין חנויות ללקוחות אפילו בעסקים שמעולם לא חשבו שישתמשו במשלוחים. 

 

משלוחי האוכל כתחליף למסעדות

בזמנים שאנו נמצאים בהם אין בילויים בכלל וצריך לחשוב על דרכים יצירתיות להעביר את הזמן בנעימים בבית. בנוסף הלחץ והחרדה שגרמה הקורונה השאירה אותנו עם דחף מוגבר לחפש נחמה.

מאחר ואין נחמה ושעשוע טוב יותר מאוכל טעים, הפכו משלוחי המזון לחלק אינטגרלי בחיי הישראלים. אפליקציות רבות פרסו בפנינו את מיטב המסעדות על מנת שנזמין מהם. כל סוגי המסעדות שתחשבו מופיעות באיזו שהיא אפליקציה. ארוחות בוקר, איטלקי, המבורגרים, בשרים, פיצה וכו'.

 

אפליקציית וולט

אפליקציה בשיטת משלוח חדשנית. תוכלו לזהות אותם אולי לפי תיקי המשלוחים הגדולים הכחולים שלהם. מה שמיוחד בחברה הזו היא שהשליחים שלה הם בעצם פרילנסרים. כלומר הם אינם שכירים אלא עצמאיים שמספקים שירות לחברה.

הם מספקים את כלי הרכב, משלמים על הוצאות הדלק ומוציאים קבלה לתשלום. כך יש ריבוי שליחים וניתן להזמין מהם הרבה הזמנות במקביל. הם מתחייבים לשירות מהיר מאוד של 35 דקות בלבד מרגע ההזמנה עד לרגע קבלת המשלוח.

זה שירות שאף חברה אחרת לא מתחייבת אליו. כולנו מכירים הרי את התחושה המעיקה של לחכות שעה שלמה למשלוח ובמהלכו האוכל כבר מתקרר. ניתן להבין את מחשבותיהם של כל הרעבים שמעדיפים לבחור בחברת השליחויות הכי מהירה שיש.

מבחינת מחיר המשלוח שלהם לא ניתן להגיד שהוא זול אך הוא גם לא קופץ מעל הפופיק. הוא נע בין 10 ל- 20 ש"ח. במסעדות אחרות מוכרות המחיר הממוצע סובב את ה- 15 ש"ח. ניתן להבין למה התמורה של המשלוח המהיר ומגוון המסעדות הרחב, לגמרי שווה את המחיר.

 

תן ביס – אשראי למסעדות

חברת הזמנות שבמשך שנים כבר צברה את קהל לקוחותיה. את הצלחתה אפשר לשייך בעיקר לחברות הייטק, אך לא בלבד. הרבה חברות שמכבדות את עצמן בחרו להשתמש בשירות שלהם. השירות בעצם כולל מעין כרטיס אשראי יומי טעון בכסף עבור הזמנת מזון.

היתרון המשמעותי עבור אותן חברות היא שתן ביס מוציאה להם קבלה אחת עבור כל סכומי הקנייה. שיטה קצרה יותר מאשר התסבוך הרגיל איתו מתמודדות חברות בדרך כלל. כלומר במצב רגיל כל עובד קונה בכל מיני מסעדות לפי בחירתו, מביא קבלה ומקבל החזר.

תן ביס נותנת שירות מרוכז. עם הזמן החברה נכנסה גם לשירותי השליחויות. למרות שהיא מתחייבת לזמן אספקה ארוך מאוד של 90 דקות, היא כבר מאוד מבוססת, כך שזה לא משנה. בנוסף, החברה לא גובה דמי משלוח. מה שתרם להצלחתה גם בתחום המשלוחים.

מהצד השני יש קהל רחב של מתנגדים לפעילות החברה בטענה שהיא מגלגלת מיליונים על חשבון העסקים הקטנים. היא משווקת מסעדות קטנות ופרטיות שזקוקות לכסף שלמענו הן עובדות.

אך תן ביס לטענתם מרשה לעצמה לקחת עמלות הנעות בין 12% ל- 18% מסך הרכישה. הכסף עצמו שאמור להגיע למסעדה, מועבר בפועל בשיטת שוטף פלוס 90 או 60. זאת אומרת רק לאחר חודשיים או שלושה ממועד החיוב המקורי.

מאחר ומסעדה בנויה כעסק מתגלגל שבו כסף שנכנס קונה את חומרי הגלם הבאים בשביל ליצר את הכסף הבא נוצר מצב בעייתי. העסקים הקטנים נקלעים לחובות כיוון שהם משלמים על אותם מוצרים שהם מוכרים אך הכסף מגיע מאוחר מידי.

מספר כתבות פורסמו בנושא ומספר לקוחות לקחו את השיקולים האישיים שלהם בהקשר הזה ובחרו שלא להשתמש יותר בשירותי החברה. לעומת זאת יש הסוברים שהמסעדות בוחרות לשתף פעולה עם תן ביס, בוחרות מראש להיכנס לעסקה גרועה כזו, לכן זו אחריותן בלבד.

 

אתר משלוחה

"משלוחה" היא אותה בדיחה מוכרת שתבע טל פרידמן בדמותו האגדית "בבא לובה". כך בחרו מנהלי האתר הבא לקרוא לעסק שלהם שעוסק כמובן במשלוחים. אתר משלוחה מציע מגוון רחב מאוד מנות. סנדוויצ'ים, קינוחים, פירות ים, פיצות. בקיצור כל מה שעולה על הדעת.

ההבדל באתר זה הוא אין מחירים אחידים. לכל מסעדה יש נתוני הזמנה אחרים. כלומר מחיר משלוח, משך משלוח וסכום מינימלי להזמנה. סכום מחירי המשלוח נע בין 10 ל- 15 ש"ח. משך משלוח ממוצע הוא 45 דקות והסכום המינימלי הנפוץ להזמנה הוא 50 ש"ח.

 

השליחים המצילים

למזלם של השליחים הקורונה גרמה לפריצת המקצוע בשוק. כמות עבודתם עלתה במאות אחוזים וכך גם הכנסותיהם. הם הפכו לדרך היחידה של אזרחים לצרוך מוצרים. מסעדות, חנויות חשמל, סופר מרקטים, בגדים.

ישנם עסקים שפרחו במיוחד בקורונה והם כאלו שמראש התנהלו על ידי משלוחים. בענף המסעדנות, בלטו אפליקציות ההזמנות המהירות. וולט ממש כבשה את השוק. את שליחיה ניתן לראות בכל עיר ורחוב עם אותו תיק משלוחים כחול ומוכר. תן ביס המבוססת שכמעט כל חברת הייטק משתמשת בשירותיה.

אתר משלוחה שמאפשר מגוון ענקי של מסעדות וגם של אפשרויות תשלום על משלוחים ומחירי מינימום. כנראה שתרבות המשלוחים ממסעדות רק תמשיך להתפתח. השאלה הנותרת היא האם תחזיק כך גם לאחר ימי הקורונה?

 

שליח אוכל על אופניים

באותו נושא